Is het inwerken van een werknemer verplicht?

Ik werk nu al een maand of 3 als krantenbezorger (Telegraaf, volkskrant etc.) en wij werden overgenomen door een ander bedrijf. Nu zijn al onze wijken die we we moesten gooien vergroot (meer kranten in een enkele wijk) en zijn de wijken herverdeelt.
Ik heb dus ook een nieuwe (aanzienlijk) grotere wijk gekregen en het lijkt er op dat niemand me in zal werken.
Is mijn werkgever verplicht om mij in te (laten) werken voor een nieuwe wijk of moet ik bij de eerstvolgende bezorgdag in mijn eentje zo goed mogelijk mijn best doen?
Ik heb me al voorbereid op de nieuwe wijk door de looplijst door te nemen en op een plattegrond aangegeven waar ik moet zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent al krantenbezorger, dus wat bedoel je met inwerken?
Bezorglijstje en het adres van het Depot zou dan toch voldoende moeten zijn.
Computoon
9 jaar geleden
Als krantenbezorger heb je geen werkgever en je bent zelf geen werknemer, er is namelijk geen sprake van een arbeidsovereenkomst. Bij een arbeidsovereenkomst is er sprake van de verplichting tot persoonlijke arbeidsverrichting. Een krantenbezorger kan zich door iemand anders laten vervangen, als het werk maar gebeurt.

Het beste antwoord

Nee, dat is niet verplicht. En je aanpak is eigenlijk de juiste; kijken waar je adressen zijn en hoe je ze het handigst afloopt.
Normaal krijg je als bezorger bij een heel nieuwe wijk / wijkindeling wel iets van een plattegrondje waarop de looproute zou moeten zijn aangegeven, maar mijn ervaring is dat bezorgers heel goed zo niet beter in staat zijn de meest efficiënte - of voor hen meest efficiënte - looproute uit te vogelen. De eerste dag zal je misschien iets langer onderweg zijn dan je gewend bent, maar je krijgt vanzelf de nieuwe routine erin.

Inwerken is ook niet altijd mogelijk ; soms zijn wijken zodanig anders ingedeeld dat er nog niemand ooit precies die wijk gelopen heeft. Ook maakt het nogal wat uit of je deur aan deur loopt of maar een x aantal adressen af moet. Of is er vorige bezorger er mee gestopt en is er op dat moment niemand die de route precies kent.

Ik heb heel wat verschillende bezorgersbaantjes gehad, maar 'inwerken' is er nog nooit bij geweest. Je werkt gewoon jezelf in, en in de praktijk leer je het snel genoeg.