Weet iemand wat dit holletje is? Van oud huis

Waar werd het voor gebruikt of wat voor functie had deze hol? Weet iemand het? Dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een koninklijk muizenholletje!
Pieter2011
12 jaar geleden
Leuke vraag! Het zou inderdaad een schoenen- of laarzenschraper kunnen zijn. Ik heb thuis een uitvoering zoals deze: http://www.nostalgieutrecht.nl/schoenen-schraper.html

Antwoorden (5)

Ik denk zo maar dat dit een oude variant is van 't huidige kattenluikje....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen holletje, het is een ruimte waar je je vuile beschoende of belaarsde voet insteekt en die langs een horizontaal metalen staafje kunt schoontrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat echt zo? Of een geintje? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar in ieder geval bedankt! Als dat zo is ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het wel plausibel klinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Holland zie je ze niet, maar in Limburg en in Belgie kom je ze nog volop tegen.
fremar
12 jaar geleden
In Vlaanderen zie je ze nog regelmatig:diende inderdaad om de vuile zolen proper te vegen.
Kristal
12 jaar geleden
+1
waar staat het het kan namelijk ook een nis zijn waar eerst een beeldje stond b.v van een heilige het dit komt wel eens voor in oude huizen in noord- Brabant. en Limburg. het beeld in dan weg gehaald je kunt kijken of op de bodem resten zitten waar aan je kunt zien dat het er uit gebroken is !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook een gat zijn waardoor vroeger de kolen naar binnen in de kelder werden gestort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wat onpraktisch om dat door zo'n klein gat te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, kooltje voor kooltje, men had vroeger toch tijd genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ging anders om, daar werden de kolen juist uitgehaald, uit een klein gat onderin de kolen bak
Kristal
12 jaar geleden
:-)) Moolkeesje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ nelly3, dat impliceert dan wel,dat de kolen hoger lagen waren dan het "holletje" in kwestie, want anders krijg je er geen kooltje uit.
Kolen rollen niet uit zich zelf naar boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me de kolenbak van vroeger nog herinneren, daar zat idd onderaan een gat in waar je de kolen uit moest halen, als hij bijna leeg was, werden wij als kinderen in de bak getild om de kolen bij elkaar te vegen richting het 'holletje'. En daarna in bad :)
Hier heb je hem bijna. Nog even een huis er om heen bouwen en je hebt een authentieke voetenschraper!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK! Dat ziet er wel overtuigend uit! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaa bedankt!! ;)
Kristal
12 jaar geleden
Goed gevonden! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+